Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2013

Ο γκρεμιστής

Κ. Παλαμάς, 13.1.1859-27.2.1943

Ὁ Γκρεμιστὴς
Ἀκοῦστε. Ἐγὼ εἶμαι ὁ γκρεμιστής, γιατί εἶμ᾿ ἐγὼ κι ὁ κτίστης,
ὁ διαλεχτὸς τῆς ἄρνησης κι ὁ ἀκριβογιὸς τῆς πίστης.
Καὶ θέλει καὶ τὸ γκρέμισμα νοῦ καὶ καρδιὰ καὶ χέρι.
Στοῦ μίσους τὰ μεσάνυχτα τρέμει ἑνὸς πόθου ἀστέρι.
Κι ἂν εἶμαι τῆς νυχτιᾶς βλαστός, τοῦ χαλασμοῦ πατέρας,
πάντα κοιτάζω πρὸς τὸ φῶς τὸ ἀπόμακρο τῆς μέρας.
ἐγὼ ὁ σεισμὸς ὁ ἀλύπητος, ἐγὼ κι ὁ ἀνοιχτομάτης·
τοῦ μακρεμένου ἀγναντευτής, κι ὁ κλέφτης κι ὁ ἀπελάτης*
καὶ μὲ τὸ καριοφίλι μου καὶ μὲ τ᾿ ἀπελατίκι*
τὴν πολιτεία τὴν κάνω ἐρμιά, γῆ χέρσα τὸ χωράφι.
Κάλλιο φυτρῶστε, ἀγκριαγκαθιές, καὶ κάλλιο οὐρλιάστε, λύκοι,
κάλλιο φουσκῶστε, πόταμοι καὶ κάλλιο ἀνοῖχτε τάφοι,
καί, δυναμίτη, βρόντηξε καὶ σιγοστάλαξε αἷμα,
παρὰ σὲ πύργους ἄρχοντας καὶ σὲ ναοὺς τὸ Ψέμα.
Τῶν πρωτογέννητων καιρῶν ἡ πλάση μὲ τ᾿ ἀγρίμια
ξανάρχεται. Καλῶς νὰ ῾ρθῆ. Γκρεμίζω τὴν ἀσκήμια.
Εἶμ᾿ ἕνα ἀνήμπορο παιδὶ ποὺ σκλαβωμένο τό ῾χει
τὸ δείλιασμα κι ὅλο ρωτᾷ καὶ μήτε ναὶ μήτε ὄχι
δὲν τοῦ ἀποκρίνεται κανείς, καὶ πάει κι ὅλο προσμένει
τὸ λόγο ποὺ δὲν ἔρχεται, καὶ μία ντροπὴ τὸ δένει
Μὰ τὸ τσεκοῦρι μοναχὰ στὸ χέρι σὰν κρατήσω,
καὶ τὸ τσεκοῦρι μου ψυχὴ μ᾿ ἕνα θυμὸ περίσσο.
Τάχα ποιὸς μάγος, ποιὸ στοιχειὸ τοῦ δούλεψε τ᾿ ἀτσάλι
καὶ νιώθω φλόγα τὴν καρδιὰ καὶ βράχο τὸ κεφάλι,
καὶ θέλω νὰ τραβήξω ἐμπρὸς καὶ πλατωσιὲς* ν᾿ ἀνοίξω,
καὶ μ᾿ ἕνα Ναὶ νὰ τιναχτῶ, μ᾿ ἕνα Ὄχι νὰ βροντήξω;
Καβάλα στὸ νοητάκι* μου, δὲν τρέμω σας ὅποιοι εἶστε
γκρικάω,* βγαίνει ἀπὸ μέσα του μιὰ προσταγή: Γκρεμίστε!

13 σχόλια:

  1. Καταπληκτικό το ποίημα!
    Η αλήθεια είναι πως γκρέμισμα υπάρχει.
    Όλα γύρω καταρρέουν. Το θέμα είναι ποιός τα γκρεμίζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πωλείς οστά to Θέτις.
      Κι είναι ν' απορεί κανείς με την ευκολία που το 99% γκρεμίζεται από το 1%,
      ενώ το γκρέμισμα με αντιστροφή των ποσοστών φαντάζει τόσο δύσκολο!

      Α la Grec μή ζει καλύτερα όποιος γκρεμίζ' είτε LEFT έως...

      Διαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. Tks, Κωστή.
      Να 'ναι καλά ο τύπος που τ' ανέβασε
      και μη στα πω...λαμβάνουμε

      Διαγραφή
  3. Και το πίνει ο Μενέλαος,
    και του πέφτει απ' το χέρι
    το σπαθί, κ' ένα φίλημα
    στην Ελένη προσφέρει.
    Μαγιοβότανα 14, 3η στρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. boula, ζειτ' ΟΤΑ ποινάς η γνώμη
      που και πάλη δ' έγκατα λαβαίνω
      τ' αβαθή terra mini MAT άσσου...

      Διαγραφή
  4. αξ ίζει τον ας κρεο να τον δού μεσ' οίνο λυκα, σαγκρε μυστή και σαν χτήστη, σαν πει ήτοι όχι μόνο τη σάντυ συμβατικότητας Καίτης ρίξεις αλλά και της συμπόρεφσης, της συμφυλίωσης, της γνόσης.
    κάθε ποίημά του είναι ολ άκαιρη ζωή και ολ άκαιρη σ οφια"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Διάβαζα σήμερα μια συνέντευξη του Αλκίνοου Ιωαννίδη όπου είπε και το εξής:
    "Δεν αρκεί το να γκρεμίζεις. Θα ζήσουμε καλύτερα, όταν αποφασίσουμε τι θέλουμε να χτίσουμε στα ερείπια αυτού που θέλουμε να γκρεμίσουμε."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχει δίκιο ο Αλκίνοος, αλλά αυτή τη στιγμή νομίζω πως προέχει επιτακτικά το γκρέμισμα πριν μας πλακώσει το ετοιμόρροπο οικοδόμημα. Και μετά βλέπουμε...

      Διαγραφή
  6. Συμφωνώ με Theo με την προϋπόθεση και την παραδοχή ότι στο γκρέμισμα γκρεμίζονται μαζί και τα πρότυπα, γνώσης, ιδεολογίας κ.α. Ένα συνολικό γκρέμισμα που νομίζω ότι εννοεί ο Κωστής Παλαμάς. Ένα σύν θημα τόσο πρωτοπ οριακό όσο και επί καιρο.
    π.χ. λέει στο Δωδεκ άλογο του γύφτου
    Και τη σκέπη που σκεπάζει μας, κανείς
    δε σηκώνει
    κι όποιο χέρι κατ' αυτή θα κουνηθεί
    μαρμαρώνει.
    ή
    Το ζουρνά τον έκαμα συντρίμια
    και τον πέταξα στο δρόμο
    Και ύστερα με είδαν οικοδόμο.
    Chrismos,
    δεν είναι δικά μου τα βαθύτερα νοήματα, απλά κι εγώ προσπαθώ να καταλάβω. Παντος η ανάρτηση ήταν έκπληξη !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. θεέ μου τη δεύτερη φορά
    που θα 'ρθω για να ζήσω
    όσο η καρδιά κι αν λαχταρά
    δεν θα ξανααναρτήσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή