Τετάρτη 14 Ιουλίου 2010

Φιλελεύθερη φιλανθρωπία


Οι ίδιοι οι φιλάνθρωποι που δίνουν εκατομμύρια για την καταπολέμηση του AIDS και για την εκπαίδευση των λαών στην ανεκτικότητα, έχουν καταστρέψει τη ζωή χιλιάδων ανθρώπων με τις χρηματοοικονομικές κερδοσκοπίες τους, δημιουργώντας κατ' αυτόν τον τρόπο τις συνθήκες για την έξαρση εκείνης ακριβώς της μή ανεκτικότητας την οποία προσπαθούν να καταπολεμήσουν. Στις δεκαετίες του '60 και του '70 μπορούσε κανείς να αγοράσει καρτ-ποστάλ μαλακού πορνό, οι οποίες έδειχναν ένα κορίτσι ντυμένο με μπικίνι ή με ένα βραδινό φόρεμα· όταν, ωστόσο, κουνούσες λίγο την καρτ-ποστάλ ή την κοιτούσες από ελαφρώς διαφορετική οπτική γωνία, τα ρούχα του κοριτσιού ως διά μαγείας εξαφανίζονταν, αποκαλύπτοντας το γυμνό του κορμί. Όταν βομβαρδιζόμαστε από τις συγκινητικές ειδήσεις για τη διαγραφή ενός χρέους από αυτά που επιβαρύνουν τις χώρες του Τρίτου κόσμου ή για μια μεγάλη ανθρωπιστική εκστρατεία προκειμένου να εξαλειφθεί μια επικίνδυνη επιδημία, απλώς κουνήστε λίγο την καρτ-ποστάλ, για να δείτε την αισχρή μορφή του φιλελεύθερου κομμουνιστή επί το έργον.
    Τι πρέπει λοιπόν να κάνουμε με τον φιλελεύθερο κομμουνιστή μας, ο οποίος αναμφίβολα είναι καλός άνθρωπος και νοιάζεται πραγματικά για τη φτώχεια και τη βία στον κόσμο, και ο οποίος έχει την πολυτέλεια να νοιάζεται; Αλήθεια, τι να κάνουμε με έναν άνθρωπο ο οποίος δεν μπορεί να εξαγοραστεί από εταιρικά συμφέροντα, επειδή είναι ένας από τους ιδιοκτήτες της εταιρίας· ο οποίος τηρεί όσα λέει και αγωνίζεται πραγματικά για την καταπολέμηση της φτώχειας, επειδή κερδίζει από αυτό· ο οποίος εκφράζει με ειλικρίνεια τη γνώμη του, επειδή είναι τόσο ισχυρός, που μπορεί να το κάνει· ο οποίος είναι γενναίος και σοφός στην ανελέητη προσπάθεια να επιτύχει ό,τι επιχειρεί και δεν σκέφτεται το προσωπικό του όφελος, αφού όλες του οι ανάγκες έχουν ήδη ικανοποιηθεί· και ο οποίος, συν τοις άλλοις, είναι ένας καλός φίλος, ιδιαίτερα για τους συναδέλφους του στο Νταβός;
Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ μάς προσφέρει μια απάντηση στο ποίημά του "Η ανάκριση του καλού":


Κάνε ένα βήμα μπροστά: μαθαίνουμε
Ότι είσαι καλός άνθρωπος.
Δεν εξαγοράζεσαι, αλλά και το αστροπελέκι
Που χτυπάει το σπίτι
Δεν εξαγοράζεται.
Τηρείς όσα λες.
Αλλά τι είπες;
Είσαι ειλικρινής, λες τη γνώμη σου.
Ποιά γνώμη;
Είσαι γενναίος.
Απέναντι σε ποιόν;
Είσαι σοφός.
Για όφελος ποιού;
Δεν σκέφτεσαι το προσωπικό σου συμφέρον.
Τίνος το συμφέρον σκέφτεσαι τότε;
Είσαι καλός φίλος.
Είσαι επίσης καλός φίλος των καλών ανθρώπων;

Άκουσέ μας λοιπόν: ξέρουμε
Ότι είσαι ο εχθρός μας. Γι αυτό τώρα
Θα σε στήσουμε σ' έναν τοίχο. Αλλά λαμβάνοντας υπόψη τις 
αρετές σου και τις καλές σου ιδιότητες
θα σε στήσουμε σ' έναν καλό τοίχο και θα σε πυροβολήσουμε
Με μια καλή σφαίρα από ένα καλό όπλο και θα σε θάψουμε
Μ' ένα καλό φτυάρι στην καλή γή.
   
                                                             Slavoj Žižek (Βία, έξι λοξοί στοχασμοί)

3 σχόλια:

  1. …θα σε στήσουμε σε έναν καλό τοίχο…
    (που έχτισαν οι αφοσιωμένοι σου εργάτες που τους έδωσες δουλειά και νόημα στη ζωή τους)

    …και θα σε πυροβολήσουμε με μια καλή σφαίρα από ένα καλό όπλο…
    (από την οπλοβιομηχανία ΣΟΥ , που εξόπλισε ένα σωρό ανθρωπιστικές αποστολές και επεμβάσεις)

    …και θα σε θάψουμε μ’ ένα καλό φτυάρι…
    (με λαβή από ελεφαντόδοντο, μνεία στις οικωλογικές δράσεις σου)

    …στην καλή γη
    (σε μια πεδιάδα του Αφγανιστάν ίσως, να μαστουρώνεις από τις εκχυλίσματα των ριζών εις τους αιώνας των αιώνων αμήν)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Α, μην Χρήστε μου. Από τοστ ωμά σου καις του θεού Τ t...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κάπταιν,
    Καλά κανις και του σεξ η γης. Οι μ'αίγες-στάνες του πλούτου ξέρουν από "σαβουραρ βιβρ" και πρέπει να τους φέρετζαι με διάτρητοικότητα και ΣΕΒεσμό.
    Μη σε περάσουνε και για άρχων!(το χωριάτη...)

    theo,
    Πόλη καλώ κι επαίτη χυμένο! Κι αν είναι με τοστ ωμά να caps ώ του θεού Τ t, σκέψου κι ένα ταψί ίσο...
    Παν τόσα, φταις οι praktik αισχροί Α' ζώνται!
    Γάμοι, συκιαί προς τιμώ!
    Και χωρίς προφίλ άχτι ΚΑ'
    (α...μην καπόται)

    ΑπάντησηΔιαγραφή